Thread: Loopsheid
View Single Post
Old 14-09-2008, 00:32   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Het gaat idd zoals het gaat, maar daarom hoef ik niet meteen de moed op te geven! De natuur gaat gewoon zijn/haar gang. En een progesterontest zegt iets, maar niet alles natuurlijk.
Tuurlijk moet je niet gelijk in de stress schieten als een loopsheid niet verloopt zoals het "volgens de boekjes zou moeten"!

Zoals je zelf al zegt gaat de natuur gewoon z'n gang En als je met een teef wilt fokken moet je je gewoon een beetje aan het persoonlijke ritme van je doggie aanpassen En dat kan soms ff duren voordat je dat ontdekt hebt!

Ik heb van kinds af aan dit soort "loopsheid/dekrijpheid voorstellingen" van teven meegemaakt Enne ook al waren het niet altijd wolfhonden, je staat altijd weer opnieuw voor verrassingen

Ff van ene naar andere uiterste: we hadden een teefje waarbij na 3 loopsheden bleek (toen ze zich spontaan door een bastaard liet dekken) dat ze altijd dekrijp en vruchtbaar was met 7 !!! dagen en een andere wilde pas na minstens 23 dagen gedekt worden

Bovendien merk je bij sommige teven ook niet altijd de echte eerste dag van de loopsheid omdat ze extreem "schoon" zijn!! En dat zet veel fokkers van zulke teven vaak gelijk al op het "verkeerde been" wat data betreft!

Zelf ben ik ook door ervaring wijs geworden hahaha En ik neem wanneer ik loopsheid verwacht en "ander gedrag" registreer dagelijks (vooral na het plassen) met tissue of zakdoekje ff de vulva af, om een eerste dag goed te kunnen registreren
Maar tsja... je moet dan ook wel tegen bizarre reacties en nog ergere "blikken" van omstanders kunnen (Iedereen die dit ziet denkt dat je de kont van je hond afveegt en dat je echt rijp bent voor een gekkenhuis!)

Enne tsja split heat , stotter loopsheid, en wat voor termen er nog meer voor bestaan, komen bij meerdere rassen voor en kunnen een fokker tot wanhoop brengen

Het handigste en makkelijkste is nog altijd om als je met een teef wilt fokken, om rond een loopsheid al gewoon de reu en teef samen te laten lopen. Want samen kiezen ze echt wel de juiste momenten uit
Maar dat is natuurlijk helaas niet altijd mogelijk
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote