Wolfdog.org forum

Wolfdog.org forum (http://www.wolfdog.org/forum/index.php)
-   Grootbrengen en karakter (http://www.wolfdog.org/forum/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Beschermen van andere hond bij ruw spel tussen honden? (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=24848)

Wilko 01-03-2013 14:22

Beschermen van andere hond bij ruw spel tussen honden?
 
Gisteren zag ik Styx (weer eens) wat doen dat ik niet eerder had gezien. Styx stond tegen een kleinere en jongere poedel die door Styx tegen het hek van het losloopveld aangedrukt werd, terwijl een tweetal andere honden probeerden dat poedeltje aan te pakken. Styx hapte met enige felheid naar die twee honden (allebei reuen, en allebei een stuk groter dan Styx: eentje is meer dan 65kg en behoorlijk lomp).

In eerste instantie interpreteerde ik de situatie als dat ze met hun drieën die poedel aanpakten, dus ik riep Styx bij me. Daarop gingen de beide reuen achter dat poedeltje aan, die dat duidelijk niet kon waarderen. Styx kwam meteen bij me, en nadat ik haar weer liet gaan rende ze meteen naar de poedel, duwde haar tegen het gaas en ging enthousiast de beide reuen aanpakken. Terwijl we dat even bekeken viel op dat Styx de poedel duidelijk beschermde. Pas toen Styx de beide reuen op hun mieter had gegeven en die afdropen, liet ze de poedel gaan, en nodigde haar zelfs uit om met haar te gaan spelen.

Enkele maanden geleden was er een soortgelijk incident, waarbij twee reuen en een teef een vriendinnetje van Styx omsingeld hadden, en er om de beurt in de billen van dat vriendinnetje werd gehapt. Styx sjokte er rustig op af, maakte een rondje rondom dat vriendinnetje zodat de drie wat afstand moesten houden, en ging toen tot de aanval over, samen met dat vriendinnetje. De andere drie vlogen alle richtingen uit, terwijl zij samen achter de brutaalste aan gingen en die het hele veld over jaagden.

Ik weet dat Styx zowel met de "aanvallers" als de "slachtoffers" vrijwel dagelijks speelt, en ze kan het met de meeste honden op het losloopveld prima vinden. Toch was dit gedrag dat ik nog niet vaak heb gezien. Een hond waar ze niet echt iets mee heeft wordt afgeschermd tegen andere honden die "spelen" op een manier die duidelijk door het "speeltje" niet leuk gevonden wordt.

Ik vond het opvallend gedrag: Is dit voor anderen ook herkenbaar, is het iets typisch voor dit ras of is het iets dat andere honden of rassen ook vertonen?

Puma 01-03-2013 21:10

Zeker herkenbaar, Wilko.

Ottokar is vaak erg dominant naar andere honden, ook naar diegenen, die hij al langer kent. Wanneer hij dan weer eens zijn dominantie toont, wordt hij vaak gecorrigeerd door een of twee anderen honden (eveneens bekenden, een duitse herder teef en een gecastreerde stafford reu), die dan de 'lageren' in bescherming nemen.

Mijns inziens niet rasbepaald, maar bij dichter bij de natuur staande rassen wel meer aanwezig.
Maar ik ben slechts een leek natuurlijk... :lol:

Madome 02-03-2013 11:08

Ik heb Kiba gelijkaardige dingen zien doen.
Een Duitse Dog wou spelen met een jonge hollandse herder, die erg geïmponeerd was door de 75 kilo speelsheid.
De herder viel uit schrik uit naar de Dog en toen probeerde Kiba tussen te komen. Hij kent de dog al sinds hij 3 maanden is dus ik denk dat hij hem wou beschermen.

Het ging overigens niet om happen, Kiba ging met opgeheven staart er naar toe en grauwde.

Wilko 02-03-2013 12:42

Bij deze voorbeelden van Ottokar en Kiba zie ik een individu dat door een ander (veelal ouder en meer dominant) individu op zijn plaats wordt gezet omdat hij of zij zich tijdens het spel niet helemaal netjes gedraagt naar een derde hond. Dat soort gedrag komt op het losloopveld waar wij elke dag heen gaan vrijwel dagelijks voor.

De twee voorbeelden van Styx zijn echter gevallen die in mijn perceptie veel minder vaak voorkomen: een enkele hond die zeker niet dominanter of ouder is (sterker nog, het gaat bij Styx om een hond van 1 jaar en 4 maanden tegenover volwassen honden van enkele jaren, die ook nog eens dominanter/hoger in rangorde zijn dan zij) dan de honden die zij aanpakt maar die een andere (in deze gevallen een of twee maanden jonger dan Styx) hond beschermt tegen meerdere andere volwassen honden.

Het is dus geen geval van de ander even met een grauw of hap duidelijk maken dat zij dominant is, maar een minder dominante hond die door fel van zich af bijten naar meerdere dominante honden duidelijk een speelkameraadje die in een hoek gedreven wordt verdedigen.

Annemiek 04-03-2013 14:12

Ik merk het aan Kaeley ook hoor. Als ze samen is met Chester (de golden van mijn ouders) en er komt een reu aan die altijd ruzie zoekt met chester dan gaat zij ertussen staan en probeert hem in eerste instantie met signalen (verstarren, haren omhoog) weg te jagen. Komt hij dichterbij gaat ze grommen en als hij te dichtbij komt en ik niet goed oplet zou ze hem pakken. Zij staat ondertussen in de rangorde boven chester.

kobesen 13-03-2013 18:40

yup Denzel doet hetzelfde. Toen Charka even "verhaal" wilde halen bij de kat, sprong Denzel er tot 3 keer toe letterlijk tussen en joeg charka al spelend weg. 3x tot bij charka het kwartje viel.


All times are GMT +2. The time now is 12:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org